Περι-διαβάζοντας

filodoxies kipoy

Το πρωινό πριν την επέμβαση, κατέβηκα σε γνωστό βιβλιοπωλείο του κέντρου να ξεφυλλίσω βιβλία και να πάρω ένα moleskine. Αγόρασα το «Φιλοδοξίες Κήπου» της Ευγενίας Φακίνου, μια συλλογή διηγημάτων της που πρωτοδημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες και περιοδικά. Είναι απ’ τις αγαπημένες μου συγγραφείς, απ’ όταν πρωτοδιάβασα την Αστραδενή και παραμένει σταθερή προτίμηση από τότε.

Αυτά που εγώ ξεχώρισα είναι:

το «Πάντα ονειρευόμουνα να γεράσω», όπου η μυθική Ιφιγένεια , ιέρεια πια της Αρτέμιδας στη Βραυρώνα (γνώριμη αναφορά απ΄ την Αστραδενή) προς το τέλος της ζωής της μονολογεί.

«Μ΄ αρέσει που έχουν πια καταλαγιάσει τα πάθη. Ευλογία τα γηρατειά που έρχονται γαλήνια, ήσυχα χωρίς πόνους και ασθένειες. Και δε με νοιάζει πια που εξακολουθώ να είμαι άγαμος, άτεκνη, άπολις, άφιλος. Με την πλάτη στον τοίχο είμαι όπως πάντα.»

το «Εξαιτίας του μπλε» μιλά για το πως ένα δύσκολο διανοητικό παιχνίδι βοηθά για να ξεφύγει απ΄ τον πάτο, να ξεγελάσει τις δύσκολες ώρες το μυαλό.

«Παλεύω με το παιχνίδι των λέξεων , των οσμών και των χρωμάτων εφτά μέρες. Από το πρωί ως το βράδυ. Νιώθω καλύτερα. Επικοινώνησα πάλι με τ΄ αγαπημένα μου βιβλία, συνάντησα ξεχασμένους από χρόνια όρους. Βρήκα κρυμμένα νοήματα. Τη χαρά της πένας που τρέχει στο χαρτί. Την ευωδιά του μελανιού. Την ευφροσύνη των ωραίων λέξεων.

Νομίζω ότι τώρα έχω περισσότερη αντοχή. Πιστεύω ότι θα τα καταφέρω. Κι όλα αυτά εξαιτίας του μπλε. Ειλικρινά ευχαριστώ.»

Και το τελευταίο και μεγαλύτερο , το ομώνυμο «Φιλοδοξίες κήπου», όπου η συγγραφέας με αφορμή το ντοκιμαντέρ της Εύας Στεφανή για τον Ε. Χ. Γονατά .

Σημειώνει: «Από το φιλμ στο χαρτί. Τι θα συνέβαινε αν πάγωνα τις σκηνές μιας ταινίας και το μυαλό επεξεργαζόταν κείμενο και εικόνα που δεν προλαβαίνει το μάτι.»

Έχει μελετήσει πολύ προσεκτικά την ταινία κι απ΄ τη σκοπιά του θεατή μας περιγράφει εικόνες, κινήσεις, στάσεις του λογοτέχνη και παρατηρήσεις της . Παραθέτει αποσπάσματα από τα βιβλία του, που έχουν σχέση με τη διήγηση του λογοτέχνη.

Στάθηκα πολύ στο πως δείχνει την αγάπη του στα βιβλία που μαζεύει, πόσο τρυφερά τ’ αγγίζει έστω και τα πιο φθαρμένα, στην άποψή του στο τι ωθεί τον καλλιτέχνη: όχι η φιλοδοξία τόσο που τη θεωρεί σύμπτωμα των νιάτων, αλλά η ανάγκη προσωπικής έκφρασης και από ανθρώπους που έτσι καθησυχάζουν την ανησυχία τους, την ψυχή τους. Πως όλα αυτά έχουν γίνει με τεράστιους κόπους και ξενύχτια, μ’ εξευτελισμούς και θυσίες. Θέλει χρόνια για να γίνει, όπως τα δέντρα.

Υ.γ. Οφείλω να πω πως σκέφτηκα όταν το διάβαζα 3 φίλες, που ξέρω πως αγαπούν τον Ε. Χ. Γονατά . Ειδικά στις επισημάνσεις της συγγραφέως για την αγάπη του και τη φροντίδα του στις συντρόφισσές του, τις γάτες του και την έννοια του γι αυτές σκεφτόμουν μία συγκεκριμένα. To βιβλίo μου άρεσε πολύ. Απλά τις εντυπώσεις μου γράφω, τίποτε άλλο.

Update : Συνέντευξη της συγγραφέως μ’ αφορμή το βιβλίο εδώ.

30 thoughts on “Περι-διαβάζοντας

  1. sweetpotatonatassaki

    Ρενάτα μου, μόλις το τελείωσα!!!!
    Κι εμένα μου αρέσει η Φακίνου πολύ, και πριν από την Αστραδενή η Ντενεκεδούπολη…….
    Και μ’ άρεσε πολύ, εκτός από αυτά που γράφεις, και το «η κυρία των λουλουδιών» – σκέφτομαι πως έτσι θα γίνω κάποτε…. 🙂

  2. lupa

    Ρενατούκι, ανησύχησα και άρχισα να ψάχνω τα προηγούμενα ποστάκια σου να βρω πληροφορίες για την επέμβαση.
    Μόλις διάβασα ότι πρόκειται για μικροεπέμβαση στο μάτι ησύχασα κάπως. Πήγαν όλα καλά? Θυμάμαι όταν έκανα εγώ μια επεμβασούλα στο μάτι φοβόμουν πολύ πριν αλλά τελικά ήταν κομμάτι κάικ που λένε και οι Άγγλοι.

    P.S. Λατρεύω και εγω τη Φακίνου για την φαντασία και τον περιστασιακό σουρεαλισμό της!

    Να είσαι καλά!

  3. renata Συντάκτης

    Νατασάκι μου, κι εμένα μ’ άρεσε πολύ αυτό, όπως και με το Ροβινσώνα! 😉

    Lupa μου, σε χάσαμε. Ναι, μιας ώρας υπόθεση ήταν. Piece of cake, που λες κι εσύ! 😉 Αύριο πάω για να κόψω τα ράμματα.
    Θυμάμαι τότε που βγήκε η «Μεγάλη Πράσινη» και ακούγαμε απ΄το ραδιόφωνο αποσπάσματα. Και το μεταφυσικό στοιχείο στα βιβλία της παρουσιάζεται τόσο «φυσικά» που δεν με παραξενεύει.
    Μ άρεσε που στη «Μερόπη»τακτοποίησε τους ήρωές της, αυτό που πάντα σκεφτόμαστε όταν κλείνουμε το βιβλίο, τι ν’ απόγιναν όλοι αυτοί οι «δεύτεροι» ήρωες.
    Παρασύρθηκα! 😳

  4. vasilis

    Ξέρω ρενάτα μου τις ευαισθησίες σου στα λουλούδια και σε συγχαίρω. Σ έχω μια πρόσκληση πέρνα από το blog μου να την πάρεις. Καλησπέρα και περαστικά και πάλι

  5. BeBe

    Δασκάλα μου γλυκιά γύρισα. Για πόσο δεν ξέρω. Ακόμα ψάχνω τα κρυμμένα.
    Σε φιλώ και εύχομαι καλή ανάρρωση. Συγχώρεσέ με που έχασα κάποια επεισόδια.
    Φιλώ σε!

  6. renata Συντάκτης

    Εγώ το αντιμετωπίζω δίνοντάς τα αφούτα (ξανα)διαβάσω στις αδερφές μου. Ίσαμε 3 κιβώτι α έχει η καθεμιά, δικά μου! 😀
    Στην ανάγκη το δανειζόμαστε από ένα φίλο! 😉

    N.Ago, ευχαριστώ πολύ. Θα το φροντίσω. 🙂

    Βασίλη, και πού να δεις παλιά στον μπλόγκερ, κάθε λίγο κι άλλο εικονίδιο, πάντα λουλούδι! 😉 Πολύ ωραίο κείμενο και σ΄ευχαριστώ για την πρόσκληση. Σύντομαα 😉

    Bebe μου, εύχομαι μ’ όλη μου την καρδιά να τα βρεις. Όσο για τα δικά μου δεν έγινε τίποτε. Μην το συζητάς βρε. Να είσαι εσύ καλά, θέλω! Φιλιάά

  7. ralou

    ρενατακι, περαστικά στο ματάκι σου, μάτια μου.

    «Τη χαρά της πένας που τρέχει στο χαρτί. Την ευωδιά του μελανιού. Την ευφροσύνη των ωραίων λέξεων.»
    Ομορφο!

  8. argyrenia

    γλυκειά μου, είσαι καλά?
    πόσο πίσω έχω μείνει στη ζωή σου?

    θα αναστήσω απόψε το εμεσεν, αφού δεν σε βλέπω από κοντά τουλάχιστον να σε ‘δω’ ηλεκτρονικά

  9. en vain encre

    εμένα πως μου διέφυγε αυτό το ποστ;;;;;;;;;;

    δεν γράφεις απλώς τις εντυπώσεις σου κάνεις δύο ε ξαι ρε τι κές παρουσιάσεις!!!

    respect Ρενατένια μου αγαπημένη.

    (και περαστικά)

  10. renata Συντάκτης

    Ραλούκα, είδες πόσο ωραία γράφει!!! Σ΄ευχαριστώ. 🙂

    Birthday girl, μια χαρά είμαι. 🙂 Ανάστησέ το μπας και τα πούμε, αλλιώς όταν μπορέσεις, κουκλίτσα μου! 😉

    Envain μου, εσύ σ ΄εμένα respect ! 😳 😳 😳
    Μια χαρά είμαι, πήγα στο γιατρό και είνaι όλα εντάξει! 🙂

  11. renata Συντάκτης

    Νατασάκι μου,λυπήσου με τη λιχούδα! :mrgreen: Να μπω στο τριπάκι να πάω στο El. Vel. για ένα τσουρέκι; Έλεοος, καλοκαιριάτικα! 😛 Διάβασα πως άνοιξε/ανοίγει στο Χαλάνδρι. Eίμαι σε δίλημμα! 😛

    Κερασάκι μου, είσαι κακό κορίτσι! 👿

  12. Βασιλική

    να σας πω και κατι;;;;
    υπαρχει και ακομη καλυτερο απο του Τερκενλη!!!!
    πολλλλλλλλυ καλλλλλλλλυτερο!!!
    🙂

    ειναι γειτονιας φουρνος!!! ελατε εδω και θα σας παω εγω… θα παθετε μιλαμεεεεεεε!

  13. sweetpotatonatassaki

    ρενατομηλαράκι μου, δεν έχει ανοίξει ακόμα, ενημερώθηκα. Μόλις…θα σου το πω.Ή μάλλον καλύτερα, θα πάρω και θα σου φέρω να το τσακίσουμε παρέα οι λιχούδες!Τι γεύση προτιμάς;

    Βασιλική, την εβδομάδα 28/7 – 3/8 θα «ανέβω» προς τα μέρη σας! Δεν είχαμε σκοπό να φτάσουμε Θεσ/νίκη, αλλά τώρα μου βάζεις ιδέες…. 🙂

  14. renata Συντάκτης

    Νατασάκι μου, τι ερωτήσεις είναι αυτές; Φέρε ένα απ΄όλα! Αν δε δοκιμάσω, πώς θα ξέρω; :mrgreen:

    Κερασάκι μου, εσύ που μας κάνεις ζήλια! Τυχερούλα! 😉 Καλημερούδια! 🙂

Σχολιάστε

