Μικροί βιβλιόφιλοι

Το σχολείο που είχα την τύχη να βρεθώ φέτος (κι ελπίζω να πάρω οργανική θέση) συνδιοργανώνει κάθε χρόνο με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων (αγαστή η συνεργασία, πολύ δραστήριος σύλλογος!) έκθεση παιδικού βιβλίου μια εβδομάδα προς το τέλος της σχολικής χρονιάς με μεγάλη επιτυχία και καλεί και έναν/μία συγγραφέα παιδικών βιβλίων.

Έγινε λοιπόν τη βδομάδα που πέρασε η έκθεση. Τα πρωινά κάθε τμήμα παιδιών περνούσε στην αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων για μια ώρα, και είχε την ευκαιρία να ξεφυλλίσει βιβλία για ν’ αγοράσει εκείνη τη στιγμή ή και αργότερα, αφού είχαν ειδοποιηθεί αρκετές μέρες πιο πριν. Το απόγευμα της Τετάρτης ήταν ανοιχτά για όλους. Τις 3,5 ώρες που βρέθηκα εκεί είδα πολλά παιδιά με τους γονείς τους να περνούν, να θαυμάζουν και ν’ αγοράζουν με λαχτάρα 2 ή και παραπάνω βιβλία.Το θεωρώ πολύ ελπιδοφόρο, ειδικά με τα χάλια των νέων αναγνωστικών , που η λογοτεχνία απουσιάζει. 😦 (Αυτό είναι ένα θέμα που θα θίξω κάποια άλλη στιγμή, κάθε πράγμα στην ώρα του. )

Όταν μπήκα-πριν ανοίξει στο κοινό- άρχισα κι εγώ να παρατηρώ και να ξεφυλλίζω τα βιβλία. Μου αρέσει να διαβάζω παιδικά βιβλία. Τα παιδιά τα θεωρώ πολύ τυχερά που έχουν τόσα όμορφα βιβλία σε θέματα , σε εικονογράφηση, απαλλαγμένα από διδακτισμό (όχι όπως κάποια της εποχής μας) στη διάθεσή τους.

Αυτό που με συγκινεί πολύ είναι να ξαναβρίσκω αγαπημένα βιβλία , νιώθω σαν να βλέπω παλιούς φίλους. Τα χαϊδεύω στη ράχη, τους μιλάω (σιγανά πολύ, μη με «μαζέψουν») , θυμάμαι τα μέρη που τα διάβασα, τις αιτίες που τ΄αγάπησα, που δέθηκα μαζί τους! Θα ‘θελα να μπορούσα ν’ αγοράσω όλα αυτά που διάβασα από δανεισμό . Όταν λοιπόν είδα βιβλία της Άλκης Ζέη και της Ζορζ Σαρή αναγάλλιασα. Μάλιστα με την υπεύθυνη ρωτούσαμε η μία την άλλη, σαν τα παιδιά:

-Αυτό το διάβασες?Σ’ άρεσε, εε?!

-Κι αυτό? Το άλλο?

(Σαν παιδιά που επιδεικνύουν με χαρά τα παιχνίδια τους).

Στο τέλος ξεδιαλέξαμε αυτά που αρέσουν στην καθεμιά και αλληλοπροτείναμε προς αγορά. Εγώ το «Ο ψεύτης παππούς«της Αλ.Ζέη ( εκδ. Κέδρος) και εκείνη της Ελ. Δικαίου «Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά» (εκδ. Πατάκη). Υπέροχα βιβλία και τα δυο, θα τα κάνω δώρο στ΄ανίψια μου! 😉

Μου πρόλαβε τον «Κατάλογο παλιών επαγγελμάτων» (με διήγημα για το καθένα) και για τα «Σπάνια χρησιμοποιούμενα πια αντικείμενα», πρόλαβα ν’ αγοράσω το «Άλλοι καιροί, Άλλα παιδιά» Αλ.Ζέη-Ζ.Σαρή (εκδ. Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. *), στ’ οποίο οι συγγραφείς ανακαλούν κάποιες απ΄τις παιδικές τους αναμνήσεις, στις οποίες αναγνωρίζουμε εμπνεύσεις για τα βιβλία τους . Προς το παρόν το κρατώ να το διαβάσω όταν τελειώσει το σχολείο , να του αφοσιωθώ και να το χαρώ διπλά!

Τρεις φορές έκανα το γύρο για να σιγουρευτώ πως δε μου ξέφυγε κανένα! 😉 Δίπλα στο τραπέζι με τα βιβλία για μεγάλους, βρήκα ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο που αμέσως μου ΄ρθε στο νου το πρόσωπο που θα χαρεί να το λάβει! Έχω βέβαια και μια άλλη ιδιοτροπία. Σηκωνόμουν τακτικά όταν έφευγαν τα παιδιά, να τακτοποιώ στη σωστή σειρά τα βιβλία! Τ’ ομολογώ! Βιβλία και δίσκους τα θέλω σε πλήρη τάξη. Κατά σειρά εκδ. οίκου, συγγραφέα, χρονική κ.α. 🙂

*Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου

Diana Krall «Temptation»

Υ.γ. Η εικόνα είναι απ΄την Παιδική Γωνιά της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης.

21 thoughts on “Μικροί βιβλιόφιλοι

  1. QueenElisabeth

    Δε θα το πιστέψεις! Σήμερα, ναι σήμερα, διάβασα μέσα σε 1 ώρα και ένα τέταρτο τον «Ψεύτη Παππού». Το έκαναν δώρο σε ένα συγγενικό μου παιδί και επειδή εκείνη είναι «αργά τα ζα» σε ό,τι αφορά διάβασμα το δανείστηκα για λίγο. Δεν της έλειψε καθόλου, δεν κατάλαβε καν ότι το πήρα…
    Άλλα παιδιά, άλλες εποχές…

    (Μιλάω εγώ, η Μεγάλη Θεία…)

  2. renata Συντάκτης

    Γοργόνα μου, να ‘βλεπες πόσο ενθουσιάστηκαν όταν γνώρισαν τη συγγραφέα, τη κα Μ. Παπαγιάννη. 😉 Απ’ ό,τι μου ΄παν οι συνάδελφοι τα κέρδισε με το λόγο της και την αφήγησή της. Εγώ δεν το πρόλαβα, ήταν στο πρωινό! :Ι Σμουτς!

    Μεγαλειοτάτη μου, κι εγώ όπου βρίσκω διαβάζω των ανιψιών μου, πριν ή αφού τους τα δωρίσω! 😀 Δεν υπάρχει η διάκριση «μεγάλος» και «μικρός», όταν το βιβλίο σε συνεπαίρνει! 😉 Φιλιά

  3. Χρήστος Φασούλας

    Ιδιαίτερα ελπιδοφόρο το μήνυμα.
    Νομίζω ότι πρέπει να «σπρώχνουμε» τα παιδιά στα εξωσχολικά βιβλία. Ειδικά με τα χάλια που έχουν -ορισμένα από- τα σχολικά…
    Εσύ Ρενάτα ξέρεις καλύτερα απ’ όλους…

  4. markos

    Όμορφο να μπαίνουν στη λογική της μελέτης τα μικρά παιδιά, αλλά χωρίς να θέλω να σε απαγοητεύσω, σκέψου ότι και οι γονείς τους λίγα χρόνια πριν, μικρά παιδιά ήταν και το ενδιαφέρον τους μάλλον στέρεψε γρήγορα..
    Όσο για το περιεχόμενο το βιβλίων, πριν τα «πυροβολήσουμε» μήπως είναι αναγκαίο να ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΜΕ τι θέλουμε να μάθουν τα παιδιά μας;

    Την καλησπέρα μου.

  5. renata Συντάκτης

    Χρήστο, και να τα σπρώχνουμε, ΄μα δε θέλουν, τίποτα δεν κάνουμε! Θα ΄ρθει κι η ώρα να πούμε και γι αυτά! 😉

    Μάρκο, αυτό το πιστεύω κι εγώ. Έβλεπα κάποια παιδιά να παρακαλούν να πάρουν 2ο, αλλά μερικοί γονείς αδιάφοροι! (μιλάμε για βιβλία με 5 και 6 ευρώ, αξιόλογα, δεν ήταν τόσο το οικονομικό δλδ).
    Όσο για τα σχολικά, ειδικά της Γλώσσας, που θα γράψω αργότερα, έχουν τα χρηστικά τη σημασία τους σίγουρα, αλλά και το Ανθολόγιο που είναι υπέροχο κατά κοινή ομολογία, ειδικά της Ε’ & Στ, δε μένει ο χρόνος να αξιοποιηθεί πλήρως. Αυτό εννοώ.
    Η εποχή μας είναι πρακτική και ήταν από καιρό ζωτική η ανάγκη αλλαγής τους. Απλά αντιγράφουμε χωρίς κριτική εξέταση ό,τι έρχεται απ ΄το εξωτερικό. π.χ. τα παλιά βιβλία που γράφτηκαν το 82-83 (νομίζω) ήταν μέσα στην αντιαυταρχική αγωγή, που ήδη είχε αναθεωρηθεί απ΄τα μέσα της δεκαετίας του 70 στις χώρες της Δυτ. Ευρώπης. Εκεί βέβαια τα βιβλία αλλάζουν και προσαρμόζονται στις συνθήκες πολύ γρηγορότερα.
    Χάρηκα που μου έδωσες την ευκαιρία να το διευκρινίσω! Καλησπέρα 🙂

  6. gitsaki

    Ωραία όλα αυτά.Θυμάμαι πάντα ευχάριστα τις εκθέσεις παιδικού βιβλίου και το πόσο χαρούμενη γινόμουν με την αγορά τους!Μου άρεσε πολύ το πρώτο ξεφύλλισμα πριν την ανάγνωση.

  7. druqbar

    Να ακούμε και κανένα τόσο ευχάριστο κάπου-κάπου. Ενώ είναι τόσο εύκολο πλέον να γίνονται τέτοια πράγματα, όταν τα ακούμε συνεχίζουμε να εκπλησσόμαστε ευχάριστα.

    Στα παιδιά αρέσουν αφάνταστα τα βιβλία.

  8. tassoula

    Τι τυχερά παιδιά!!Αν σκεφτείς ότι άκουσα μάνα να λέει στον πατέρα ότι είναι ανώφελο να αγοράσουν εξωσχολικά βιβλία στα μικρά μια που θα πετάξει και αυτά που πήραν με το σχολείο.Εφριξα…

  9. daskaloua

    Συναδέλφισσα,

    γιατί δεν οργανώνεται έκθεση βιβλίου με βιβλία των ίδιων των παιδιών; Αφού έχουν που έχουν τα ερεθίσματα με την έκθεση βιβλίου με την μορφή που περιγράφεις τώρα. Εμείς φέτος φτιάξαμε καμιά 10αριά βιβλιαράκια. Στην κεντρική πλατεία κάνανε φέτος (πρώτη φορά) έκθεση βιβλίου τον Απρίλιο και σκέφτομαι του χρόνου να ζητήσουμε κι εμείς περιπτεράκι και να εκθέτουμε τα δικά μας βιβλία.

  10. anexel

    Έχετε δίκιο: «Δεν υπάρχει η διάκριση “μεγάλος” και “μικρός”, όταν το βιβλίο σε συνεπαίρνει!»

    Και για τα νέα βιβλία έχετε δίκιο (εννοώ αυτά τα «μεγάλα» με τα «πολλά τεύχη». Όσα έτυχε να δω μου δώσανε την εντύπωση ασκησιολογίων. Φαντάζομαι πως αν τα κάνουν όλα αυτά οι δάσκαλοι (και υποθέτω πως θα αναγκαστούν, για να «καλύψουν την ύλη», α) δε θα τα προλάβουν, και β) κι αν τα προλάβουν, δε θα μένει χρόνος για τίποτε άλλο.

  11. argyrenia

    να’χα κι εγώ μία τέτοια δασκάλα όταν ήμουν μικρή, τώρα θα ήμουν ευρωβουλευτής, ηθοποιός στο χόλιγουντ, μία νέα μαντάμ κιουρί ή σύζυγος εκδότη.

    μεγντ

  12. renata Συντάκτης

    Gitsaki, γνώριμα συναισθήματα! 🙂

    Υφάντρα μου, βλέπω τον τίτλο στ’ αγγλικά και λέω μα τι μου θυμίζει? Κι αμέσως ήρθες στο μυαλό μου! 😉 Αύριο στο στέλνω! Φιλιάά

    Δρα μου, τα παιδιά δε σταματούν να μ’ εκπλήσσουν! Πολλές φορές ευχάριστα ειδικά από εκεί που δεν το περιμένω! 🙂

    Σέβα μου, τώρα ζηλεύωωω εγώ! 😉

    Τασούλα, δεν απορώ καθόλου δυστυχώς! Υπάρχουν και τέτοιοι γονείς! 😦

    Συναδέλφισσα, το έχουμε κάνει και αυτό! Μάλιστα φέτος είχαν διαλέξει ένα κείμενο, το μετέφρασαν με τη βοήθεια της δασκάλας των Αγγλικών και έκαναν την εικονογράφηση μόνα τους. Έγιναν ανάρπαστα και φτιάχνουν και άλλα! 🙂
    Η δε Ε’ τάξη του σχολείου βραβεύτηκε φέτος απ΄το ίδρυμα Βότση γι α την εφημερίδα (σε μορφή περιοδικού) που έφτιαξε πέρσι. 🙂

    Anexel, κάνατε διάνα! :Ι

    Αργυρένια μου, υπερβάλλεις βρε! Οι άμεσα υπεύθυνοι είναι οι άλλοι συνάδελφοι με τους γονείς και τα παιδιά, που τους αξίζουν τα εύσημα. Σ’ εμένα μόνο για την παρουσία μου εκεί!

    υ.γ. μεγντ ???

  13. renata Συντάκτης

    Είναι από ένα ωραίο cd που ΄χα αγοράσει πέρσι! Το ερέθισμα ήταν ένα ποστ και μια συνομιλία σχετικά με την περσινή της συναυλία εδώ! 🙂

  14. Кроткая

    στο από πάνω γιατί δεν μπορούμε να σχολιάσουμε; Τον Μπαμπάκη τον έβαλα στην θέση του και επί τόπου και χαίρομαι που πλέον έχω ην κορώνα!!

    Ο Μαμαλούξ δεν είναι γλυκύτατος???

  15. renata Συντάκτης

    Έλεγα να τα κρατήσω κλειστά , για να πάνε να διαβάσουν την εξαιρετική εισήγηση του ποιητή (έπρεπε να έχει μαγνητοφωνηθεί, είναι διαφορετικά να την ακούς) και να σχολιάσουν στο μπλογκ του συγγραφέα . Τεσπα! Τ’ άνοιξα, για χατίρι σου κι ελπίζω να μην παρεξηγηθώ. 😉

    Ναι, είναι κι ο γιος του επίσης. 😉 Η δε κόρη αστέρι! (ζήλεψες καθόλου? ) 😀

Σχολιάστε

